onsdag 13 maj 2009

En bomb som väl egentligen inte är någon bomb

Menar naturligtvis övergången av Hellmyrs och Törnberg till Bollnäs. Detta har legat i luften sedan förra säsongen...Förra silly season var det klart redan sas det. Då skrev han dock på för Edsbyn innan det var färdigt med ett (enl. rykten) oerhört bra betalt kontrakt. Det bästa i Sverige? Hur som helst så fortsatte rykten att florera även efter det att säsongen hade börjat...

När så ryktena återigen började i våras så kändes det inte så nytt och otänkbart som det gjorde förra året. Uttalanden som han gjort i media har ju talat sitt tydliga språk. Att han sedan gick ut i Ljusnan den 16 april och svarade enl. följande på frågan om Bollnäs var ett alternativ

"– Jo tack, jag hört det. Det finns till och med de som påstår att jag sålt möbler till dem på Björkmans i Bollnäs. Men det är rök utan eld, Bollnäs är absolut inte aktuellt."

Varför säger man så? För att få arbetsro? Ja, ja....i hela den här karusellen så är det detta som är det lägsta....När Pärtan fick samma fråga så svarade han iaf "Inga kommentarer".

När nu övergången är klar och han är väldigt mån om att få alla att förstå att det inte var pengar som fick han att gå till Bollnäs utan utmaningen....så säger jag att det låter föga troligt. Självklart är det säkert en utmaningen MEN att påstå att han inte tjänar bra på det är nog ungefär lika sant som det tidigare uttalandet om att Bollnäs inte var aktuellt. Vart tog sjötomten vägen från ifjol? Chefsjobbet? 100 000:-/mån, huset? Tror nog inte att alla dessa rykten bara är tagna ur luften, sedan är de väl kanske kryddade lite - men det ligger nog någonting i dessa rykten.

Funkar det för Bollnäs att få ihop detta på pappret rätt så bra laget så är det bara att gratulera Bollnäs till värvningarna.



Men vad betyder det här tappet för Edsbyn då? Helt ärligt så tror jag inte att det betyder så mycket. Vi har stommen kvar, vi har spelare med hjärta för klubben klar som skrev på och förlängde sina kontrakt tidigt. Vi har fortfarannde ett stjärnspäckat lag tycker jag. Vi har en världsmålvakt i Svensson. Liberon Åström - som verkligen har blivit en stabil och mkt brytningssäker libero som läser spelet otroligt bra! Rutinerade Törnberg på ena backplatsen samt Välitalo på den andra! När vi sedan kommer till halvorna så har det hänt något - en inte helt vild gissning är väl att Jernberg kommer att husera på den ena sidan - vilket jag tycker känns hur bra som helst. Han har rutin och kommer säkert att ge sitt yttersta där. Sedan är frågan hur det blir på den andra sidan - Jens Hermansson? Tycker att han och Simon Jansson kan få chansen där. Dom matcher jag såg Jens i ifjol bådar gott inför framtiden. På detta sätt får vi då in Hasse på mitten och mitt sätt att se bandy så har vi då fått en skaplig förstärkning på mitten! Inget ont om Pärtan som har en fart som få har, men Hasse är otroligt skicklig och har en öga för spelet som få har. Och med sig på mittfältet har han Kuben och Liw (2:a i passningsligan ifjol - bara 2 assist efter Hellmyrs) Trots detta så anser Liw själv att han inte riktigt har varit i form!!! Bådar också gott inför framtiden. På topp kommer naturligtvis Hedqvist och Edling tillsammans med Hammarström att göra ett fenomenalt arbete. Avbytare borde således bli Skarps på mitten som även han bara blir bättre och bättre för varje år! Sedan får vi lyfta fram lite yngre spelare som även de får chansen att spela till sig en plats.

Startelvan tycker jag inte ser mycket sämre ut än ifjol - självklart är dock truppen tunnare och mer känslig för skador, men vem vet vilka nyblivna stjärnor som lurar i kulisserna som bara väntar på att få blomma ut!



Ser med glädje framemot nästa säsong!!!



Till sist vill jag också gratulera Fredrik "Tårtan" Åström som fick utmärkelsen Edsbyns bästa spelare, utsedd av Red Farmers. Helt

4 kommentarer:

Gardis sa...

Man får nog ta allt som står i media med en nypa salt. Man säger ju inte allt till tidningar direkt. Han skulle nog aldrig säga "jo jag går till Bollnäs för att de betalade mig så bra". Men jag tror också faktiskt att han går till Bollnäs pga utmaningen. Vad finns mer att göra i Edsbyn för honom? Vinna SM-guld för vilken gång i ordningen. Alla behöver nya utmaningar och det här är väl just en sån. Nu är jag Bollnässupporter, men jag tror att Edsbyn har en del att vinna på detta också. En vanlig reaktion när en stjärna försvinner är att många andra sluter upp och fyller hålet. Lyfter sig lite extra för att de måste och att de får mer speltid etc.

Elin Brunlöf sa...

Jag älskar ditt sätt att analysera bandy, du är förjävla duktig ska du veta! Det är mycket jag avundas dig och du får gärna dela med dig lite granna tycker jag. ;)

Är du sugen på att skriva referat från matcher och så i vinter så är det bara att höra av sig till Brindholm. Ju fler som skriver desto bättre tycker i alla fall jag. :)

Bandytokan sa...

Elin Brunlöf: Tack! Beröm värmer alltid. Tycker också att du skriver fenomenalt bra!
Blir nervös av bara tanken att skriva matchreferat...så kan man ju inte bara svamla på...;o)

Anonym sa...

Att Hellmyrs skulle välja Bollnäs för pengarna och att han skulle tjäna 100 000 kronor á månad, det måste vara det fräckaste som jag har hört sedan någon bad mig duscha...