söndag 20 september 2009

Champions Cup 2009

Så har man då tagit sig hem från Arenan där man i princip har bott hela helgen! :o)

Torsdag
Tänker inte gå in och analysera match för match som jag sett eftersom jag då bara kommer att röra ihop alltihopa, det har ju blivit några matcher och jag har inte fört några anteckningar. Som Edsbysupporter har väl cupen varit en berg och dalbana mellan hopp och förtvivlan. Första matchen mot Sandviken så kändes det inte så roligt....nog för att Edsbyn ryckte upp sig lite i andra men då var det ju redan försent, å andra sidan så såg Sandviken riktigt grymma ut.



Stannade sedan för att uppleva derbyt mellan Bollnäs och Broberg som var riktigt roligt -främst för att det var ett sånt drag på läktaren. Tyckte båda klackarna gjorde ett bra jobb där! På isen var det dock ojämnare där Bollnäs vann komfortabelt. Kändes som Broberg försökte och försökte men var numret för litet.



Efter detta åkte man hem och fick lite sömn innan man skulle iväg och arbeta igen.


Fredag
Nästa match blev således Edsbyn-Bollnäs, även nu lite känslor på läktarplats. Edsbyn gjorde nu en bättre match en mot Sandviken iallafall och det kändes betydligt bättre att vara Edsbysupporter den här dagen än föregående......trots detta övertygade inte Edsbyn.



Stannade sedan för att kika lite på mötet mellan Västerås-Vänersborg där tyvärr en spelare i Vänersborg åkte på en befarad hjärnskakning och nackskada (?) Någon som har hört hur det gick för killen? Usch, alltid så fruktansvärt tråkigt när sådant händer tycker jag. Hur som helst så måste jag säga att Vänersborg imponerade på mig, dom har fart under rören och spelade riktigt bra den halvlek jag stannade och tittade på.


Lördag
Sen kom dagen då det var mindre roligt att vara Edsbysupporter igen, (har här upptäckt ett mönster, varannan dag) Edsbyn fick i första halvlek en lektion i sporten bandy av Dynamo Kazan. Såg väl också det något bättre ut i andra halvlek, men frågan man ställde sig var varför det skulle dröja 45 - 60 minuter innan Edsbyn vaknar och förstår att det är match?? Eller kommer dom i matchen först när motståndaren har slagit av på takten.....hmmm det såg inget vidare ut förrutom vissa sekvenser som var riktigt bra.



Det blev sen kväll på lördag, efter lite korv och så tog man sig an matchen mellan Broberg och Sandviken, där man bad om ett mirakel, att Broberg skulle ha en liten chans iaf då. Sa före match att Sandviken brukar kunna ha svårt för Broberg men tyvärr finns det inget som talar för det nu. Oj vad fel man kan ha, och vad roligt det kan vara att ha fel ibland. Ska inte sticka under stolen med att jag höll på Broberg...tyckte dom förtjänade att få någon poäng med sig från cupen iaf. Jag blev verkligen imponerad av Broberg och speciellt Stefan Larsson!!! Riktig rolig bandymatch var det.



Hammarby-Bollnäs blev en jämn historia, men den innehöll inte samma fart och fläkt som den föregående. Matchen gick iaf till straffar efter ett oavgjort resultat och där drog Hammarby det längsta strået.



Västerås-Zorkij blev en match där Zorkij ägde iaf första halvlek och där sedan Västerås jobbade sig in mer och mer och innan det hela var över så vann Zorkij bara med ett mål.

Söndag

Med en förhoppning av att se ett bättre Edsbyn idag infann man sig för att se uppgörelsen om den 7:e placeringen mellan Edsbyn och Västerås, en repris på fjolårets final. På förhand en tight och spännande match. Matchen levde verkligen upp till förväntningarna och Edsbyn var här med från start! Många bra prestationer och det såg på det hela taget bra ut! Måste nämna Daniel Liws underbara genomåkning och mål! "Fornstora dagar" var den första tanken som dök upp i huvudet sedan man vrålat ut sin glädje - vilken prestation!!! Hoppas det var ett smakprov på vad som komma skall under säsongen. Simon Janssons mål fram till 8-6 var också en makalös prestation och ett rent viljemål! Underbart! Tycker det mesta Edsbyn gjorde idag var bra och det märktes att dom verkligen ville vinna den här matchen. Alla får enligt mig godkännt betyg för sin insats. Egentligen inte så viktigt att vinna den är matchen, skönast var att se att Edsbyn fortfarannde kan spela riktigt bra bandy.

Matchen om 5:e platsen spelade Vänersborg och Bollnäs här såg jag dock bara första halvlek och jag tyckte att Vänersborg välförtjänt hade ledningen i halvtid. Enligt hörsägen så ska sedan Bollnäs ha arbetat sig in i matchen i andra halvlek, vilket väl även resultatet visar.

Sandviken - Vetlanda var det sedan dax för och här hade jag intalat mig att här kanske det skulle kunna bli jämt och spännande, med tanke på att Vetlanda hade gjort en bra tunering och bl a vunnit över Västerås, men ack så jag bedrog mig. Det hela var över innan det börjat. Sandviken vann med 11-4 och det helt rättvist. Vetlanda hade inte mycket att säga till om i den är matchen.

Efter den matchen åkte jag hem......såg sedan att Raketa Kazan besegrade Zorkij med uddamålet.

Vemodigt att cupen är över, älskar när dagarna fylls med bandy, man ser olika lag, analyserar och spekulerar....alltid lika trevligt!

Sandviken är dock det svenska lag som helt klart gjort bäst ifrån sig av vad jag har sett och det tyder ju även deras placering på.

Orkar inte analysera och spekulera något mer för ikväll, klockan går. Ska dock bli kul att följa både svenska cupen i västerås och world cup i sandviken för att se vilka lag som lyckas där och för att sedan kanske kunna försöka sig på att sia om hur det kommer att gå i vinter. Kommer det att sändas något i TV från någon av dessa cuper, någon som vet??

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker du summerat riktigt bra ..känner igen det mesta .. en tanke slår dock mej och det är vad den nya regeln som gör att utvisad spelare kommer in efter efter det att motståndaren fått mål(införs till seriestarten). Och vad det kommer att innebära när spelare som "zeke" spelar i motståndarlaget.
Jaffa

Bandytokan sa...

Tack!
Nackdelen med nya regeln är ju att det kan aldrig bli mer kännbart än ett minusmål om man spelar fult, vilket jag tycker går stick i stäv med vad förbundet ha velat uppnå med renare spel, iaf tidigare.