måndag 30 mars 2009

Pluskontrakt

Jag har en fundering ang. spelare som har sk +-kontrakt. När man har ett + kontrakt så kan man ju välja att bryta kontraktet, både spelaren eller föreningen, men att detta ska under en viss 'magisk' vecka efter vad jag hört. Någon som är in här och läser som vet vilken vecka/dagar det gäller? Borde ju vara någon gång runt 31 mars eftersom de kontrakt som går ut löper ut då, eller är jag helt fel ute då?

Mycket tacksam för spekulationer eller upplysningar om detta!

4 kommentarer:

Gardis sa...

Hej!

Jag läser din blogg:-) (Såg att du efterlyste det i ett tidigare inlägg.) Jag har inte förstått det där med pluskontrakt riktigt. Både klubben och spelaren har rätt att bryta kontraktet. Vad är då ett pluskontrakt värt???

Anonym sa...

Det är väl rimligt att tänka sig att det finns någon slags gräns för när spelaren eller klubben måste bestämma sig. Annars är ju pluskontrakten meningslösa, då kan man lika gärna skriva på ettårskontraktistället.

Jag tror det är så enkelt att spelaren och klubben kan välja att bryta kontraktet så fort säsongen är avslutad. Om varken spelaren eller klubben klargör att man vill bryta kontraktet innan en viss tid (31 mars?) så förlängs kontraktet automatiskt från 1 april.

För övrigt tycker jag att pluskontrakt är en styggelse och kan inte för mitt liv förstå varför en klubb vill gå med på att skriva såna. Min egen klubb skriver det i stort sett aldrig, annat än med så kallade "chansvärvningar" från lägre divisioner som man inte är säker på kommer lyckas ta en plats.

Gagarin sa...

I avtalet mellan föreningen och spelaren/ledaren skrivs det in att avtalet kan brytas innan ett fastslaget datum. Om ingen part väljer att bryta så rullar avtalet på i sin ursprungliga längd. Datumet varierar förstås från fall till fall, men rör sig oftast om perioden januari-mars. Vitsen med dessa plusavtal är olika. För spelaren kan det vara en försäkring mot social vantrivsel t.e.x. Generellt tror jag att det oftast är spelaren som vill ha plusavtal. Blir ju bara mer arbete med förhandlingar för föreningarna.

Bandytokan sa...

Tack för svaren. Och tack för ni läser det jag skriver :o)